Konflikthantering 5 dagar
I utbildningen strävar vi efter att skapa en miljö där deltagarna tillsammans kan utveckla färdigheter och insikter för att bättre kunna möta och hantera konflikter och svåra- eller allvarliga samtal på ett sunt och respektfullt sätt. Att kunna hantera konflikter på ett konstruktivt sätt på en arbetsplats leder till tryggare relationer och arbetsplatskultur, och bidrar i slutändan till ökad effektivitet
Mål
- Att ge deltagarna en god förståelse för vad som ligger till grund för konflikter och olika strategier för att hantera dem konstruktivt.
- Att utveckla deltagarnas färdigheter i mellanmänsklig kommunikation, feedback och återkoppling för att underlätta konfliktlösning.
- Att tillhandahålla verktyg och metoder för att hantera svåra- och allvarliga samtal på ett respektfullt och konstruktivt sätt.
- Att introducera och träna deltagarna i grundläggande medlingstekniker för att effektivt underlätta dialog och samförstånd mellan parterna.
Målgrupper
Utbildningen riktar sig till chefer, ledare och medarbetare som vill utveckla sin förmåga till kommunikations- och konflikthanteringsfärdigheter, och till HR-personal och utbildare som är involverade i personalutveckling och
konflikthantering inom sina organisationer.
Utbildningen genomförs både som öppen utbildning med deltagare från olika organisationer, och lämpar sig mycket väl till företagsinterna insatser.
Grovt upplägg
Utbildningen genomförs med ett processorienterat arbetssätt med tydliga
influenser av upplevelsebaserat lärande, vilket innebär att praktiska övningar varvas med relevant teori och reflektion. En viktig del för det egna lärandet är att deltagarna arbetar med egna case och upplevelser. Det är inte en utbildning som bygger på föreläsningar.
Dag 1-2: Introduktion till konflikthantering – jag som instrument och verktyg
- Inledning till programmet
- Öppenhet och tillit, empati, perspektivmedvetenhet och egna val
- Mellanmänsklig kommunikation – aktivt lyssnande, icke verbal kommunikation, dialog och feedback
- Introduktion till konflikthantering och grundläggande konfliktteori
- Svåra och allvarliga samtal
- Förberedelser och efterarbete
Mellan kurstillfällena träffas deltagarna i mindre handledningsgrupper
Dag 3-4: Att möta reaktioner och hantera andras konflikter
- Egen konflikthistoria
- Försvarsmekanismer
- Att möta känslor och känslouttryck
- Introduktion till medling och medlingssimulering
- Makt och påverkan
Mellan kurstillfällena träffas deltagarna i mindre handledningsgrupper
Dag 5: Fördjupning, integrering och avslut
- Etik, integritet och hantering av konfidentiell information i konfliktsituationer
- Organisationskultur som förutsättning och hinder
- Integrering av kunskaper
Skicka förfrågan
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.